-
پل خواب - اکتای براهنی - 1394
چهارشنبه 21 بهمن 1394 13:32
توهّمات و مکافات محوریت "پل خواب"- که نامش بسیار بد و صادر شده از سر سردرگمی است - یک قتل است و بر این اساس فیلم به سه بخش تقسیم میشود: پیش از قتل، قتل، و پس از قتل. پیش از قتل در این بخش قاعدتاً باید قصهی فیلم راه بیافتد و شخصیتها ساخته شوند تا بتوانند قصه را پیش ببرند. واقعیت، اما، آن است که با وجود کم...
-
روز نهم جشنوارهی 34
چهارشنبه 21 بهمن 1394 12:58
بیمارستان لاک قرمز (نگاه نو) – کارگردان: سیّد جمال سیّد حاتمی همچون دو فیلم "مالاریا" و "دختر" به مشکلات یک دختر میپردازد که البته نه توهّم و لکنت فیلم شهبازی را دارد و نه پختگی و منطق اثر میرکریمی را. وجه قابل توجه و اشکال اساسی فیلم نگاه ناتورالیزم فروشانهی آن است که به جای واقعگرایی، به...
-
روز هشتم جشنوارهی 34
چهارشنبه 21 بهمن 1394 10:42
سینمای عقیم و متوهّم پل خواب (نگاه نو) – کارگردان: اکتای براهنی از الکنترین فیلمهای بخش نگاه نو امسال و شاید متوهّمترین آنهاست. دیرتر دربارهاش به تفصیل خواهم نوشت. عادت نمیکنیم (سودای سیمرغ) – کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان عادت کردهایم. به خیانتی که فرهادی به این سینما و مخاطبینش کرده است، عادت کردهایم. به...
-
روز هفتم جشنوارهی 34
دوشنبه 19 بهمن 1394 02:45
دهنمکی اینجا؛ دهنمکی آنجا؛ دهنمکی همهجا دختر (سودای سیمرغ) – کارگردان: سیّد رضا میرکریمی به سختی و خیلی دیر آغاز میشود و در یک سوم ابتدایی فیلم هیچ چیز نمیسازد و قصهای را آغاز نمیکند. گفتگوی طولانی دخترها در کافه، دربارهی همهی آنها اندک اطلاعاتی در اختیارمان قرار میدهد به جز شخصیت اصلی که حتی چهرهاش را نیز...
-
روز ششم جشنوارهی 34
یکشنبه 18 بهمن 1394 13:14
نوسان بارکد (سودای سیمرغ) – کارگردان: مصطفی کیایی یک فیلم کوچک و نسبتاً خوب که میشود آن را تا انتها دید و با وجود تمام مشکلاتش با آن سرگرم شد. دو "شخصیت" اصلی فیلم گرچه پرداخت نصفه و نیمهای دارند، باورپذیر هستند و بازی خوب کیایی و رادان- که همواره لحن کمیک تمام صحنه ها را، حتی آنجایی که اتفاقی غمانگیز رخ...
-
روز پنجم جشنوارهی 34
یکشنبه 18 بهمن 1394 13:10
یک روز غمانگیز و تأسفبار بادیگارد (سودای سیمرغ) – کارگردان: ابراهیم حاتمیکیا متأسفانه فیلم خوبی نیست. گرچه به لحاظ تکنیکی و اجرای صحنههای اکشن در کنار "چ"، بهترین کار حاتمیکیا است، اما متأسفانه این تکنیک به فرم نمیرسد، چراکه فرم از زیست نشأت میگیرد و جهان باورمند فیلمساز، اما در این اثر با جهان گنگی...
-
روز چهارم جشنوارهی 34
جمعه 16 بهمن 1394 12:19
یک روز نسبتاً خوب نفس (سودای سیمرغ) – کارگردان: نرگس آبیار فیلمی ناچیز و بیمایه که بیسوادی سینمایی فیلمسازش را بیش از پیش به نمایش میگذارد. در این فیلم نیز همچون اثر قبلی نرگس آبیار، همه چیز تحمیلی است و هیچیک از ذهنیات فیلمساز رنگ عینیت به خود نگرفته است و همین امر مجدداً بیانگر این واقعیت است که سازندهی اثر...
-
روز سوم جشنوارهی 34
پنجشنبه 15 بهمن 1394 12:44
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده اس ت. سینمای بی سواد، سینمای بی لیاقت سینما یک مدیوم بیانی صنعتی و رسانهای است و به دلیل همین دو ویژگی، برای جان گرفتن ناگذریر است که بیواسطه و بلافاصله با مردم ارتباط برقرار کند. اما مردم اجباری ندارند تا از طریق این مدیوم مخاطب حرفهای فیلمساز قرار گیرند. پس فیلمساز...
-
روز دوم جشنوارهی 34
چهارشنبه 14 بهمن 1394 11:46
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده اس ت. سینمای کافینِتی در روز دوم جشنواره، فیلمها چندان تفاوتی با روز نخست نداشتند؛ همه بی شخصیت، بی قصه، بی کشش و خسته کننده. تنها چیزی که در روز دوم پررنگتر بود، استفادهی تعداد قابل توجهی از تماشاگران داخل سالن برج میلاد- که همگی اهالی فن هستند و در شمار فرهیختگان به...
-
روز نخست جشنوارهی 34
سهشنبه 13 بهمن 1394 10:11
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده اس ت. سینمای بیشخصیت برداشت دوم از قضیهی اول (هنر و تجربه) یک فیلم اوّلی بد است که اگر ادای "هنر و تجربه" در نمیآورد، هم سنگینتر بود و هم قابل تحملتر. گروه سازنده- از جمله شخص فیلمساز- تئاتری هستند و حالا که با سینما طرف شدهاند از آنجاکه نه سینما را خوب...
-
پستچی - چیستا یثربی - 1394
دوشنبه 12 بهمن 1394 09:05
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده است. روحِ دادائیستها شاد! آثار چیستا یثربی- همچون بسیاری از داستانهای مثلاً زنانهی ایرانی- هیچگاه جدی و قابل پیگیری نبودهاند. چه زمانی که میخواهد داستان بنویسد، چه آن زمان که فکر میکند دارد فیلمنامه مینویسد، چه وقتی که فمینیستبازی در میآورد و پز ضدّ مرد- و مردم-...
-
مریخی - ریدلی اسکات - 2015
پنجشنبه 17 دی 1394 16:22
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده است. بزرگ فیلم کوچک ریدلی اسکات با اثر اخیر خود ثابت کرده است که میتوان به سراغ یک پروژهی تولیدی عظیم ( Big Production ) در سینما رفت اما حرف های بزرگ نزد و ادّعاهای عجیب و غریب نداشت. مریخی - که شاید اگر "اهل مریخ" یا "ساکن مریخ" ترجمه شود، رسا تر...
-
پاییز فصل آخر سال است - نسیم مرعشی - 1393
پنجشنبه 26 آذر 1394 17:23
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده است. نوشتن یا قصه گفتن ؛ مساله این است من قبل از اینکه نوشتن رمان را شروع کنم ساختارش را چیده بودم. در رمانهایی که چند کاراکتر دارند و هر کاراکتر ماجراهای خودش را دارد، این کار اجتناب ناپذیر است . مخصوصا در مورد این رمان، که شخصیتها مشترکاتی دارند و داستان آنها در...
-
چهارشنبه 19 اردیبهشت – وحید جلیلوند – 1393
یکشنبه 1 آذر 1394 16:31
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده است. فیلمنامه علیه فیلمساز چهارشنبه 19 اردیبهشت در میان فیلمهای امسال جزء معدود آثاری است که اندکی قابل تحمل است و میتوان راجع به آن نوشت و دربارهاش سخن گفت. با این حال، به عقیدهی نگارنده، چهارشنبه 19 اردیبهشت فیلمی است هدر شده، چراکه استعداد و قابلیت این را داشت که...
-
آکیرا کوروساوا و سینمای بینامتنی
پنجشنبه 21 آبان 1394 09:00
آکیرا کوروساوا و سینمای بینامتنی جیمز گودوین ترجمه: سید جواد یوسف بیک اشاره: این ترجمه در کتاب "حماسه سرای سینما: آکیرا کوروساوا و سینمایش"، مسعود فراستی، انتشارات مروارید، 1394 به چاپ رسیده است. تا کنون، منتقدین بسیاری به بررسی الگوهای تکرار شونده ی موضوعی و بصری در سینمای کوروساوا پرداخته اند. دونالد ریچی...
-
نقد الیسا سایمن (Alissa Simon) به فیلم "محمد رسول الله"
پنجشنبه 21 آبان 1394 08:37
حماسه تاریخیِ ملال آور مجیدی، زندگی مردی را پی می گیرد که پیامبر شد. الیسا سایمن (Alissa Simon)، نویسندهی Variety ترجمه: سید جواد یوسف بیک مجید مجیدی، نخستین نامزد ایرانی اسکارِ بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان (برای "بچه های آسمان" در سال 1997)، گران ترین فیلم کشورش را به یک حماسهی تاریخی ملال آور، کند و بیش...
-
استخوان خوک و دستهای جذامی - مصطفی مستور - 1383
دوشنبه 11 آبان 1394 08:45
تفسیرپذیرم، پس هستم استخوان خوک و دست های جذامی کتابی است که می خواهد مدرن بنماید، روشنفکر جلوه کند و پز دینی به خود بگیرد، اما به کلی در تمام این موارد ناکام و ناتوان است. از صفحات نخست اشکالات نگارشی و ایرادات ویرایشی در چشم می زنند. برخی عبارات و اصطلاحات نسبت به متن، زمخت اند و نامأنوس. "ریختنِ" صدا و...
-
محمد رسول الله - مجید مجیدی - 1393
چهارشنبه 29 مهر 1394 06:50
اشاره: 1. این مطلب به صورت سانسور شده در مجله "سینما تئاتر" منتشر شده است. آنچه در زیر می خوانید، متن کامل مطلب می باشد. 2. این نقد در وبلاگ مسعود فراستی و وبسایت مسعود فراستی نیز منتشر شده است. من کنون شارحِ اشکِ قلمم إنَّ اللهَ یُحِبُّ مَعالِی الامُورِ وَ یُکرِهُ سَفسَافَها خداوند کارهای سطح بالا را می...
-
دوران عاشقی - علیرضا رئیسیان - 1393
سهشنبه 28 مهر 1394 12:22
اشاره: این مطلب به صورت سانسور شده در مجله "سینما تئاتر" منتشر شده است. آنچه در زیر می خوانید، متن کامل مطلب می باشد. دوران اختگی "دوران عاشقی" گواهی نامه ای است گویا که شهادت می دهد سینمای ایران سالهاست- همچون شخصیت مرد فیلم- به درد اختگی دچار شده است و بنابراین از سالها پیش تاکنون نمی توانسته است...
-
نگاهی به گروه "هنر و تجربه" و فیلم هایش
سهشنبه 28 مهر 1394 11:58
اشاره: این مطلب به صورت سانسور شده در مجله "سینما تئاتر" منتشر شده است. آنچه در زیر می خوانید، متن کامل مطلب می باشد. هنر مبتذل، تجربه های ابتر هنر و تجربه نامی است ساده اما "نخبه" پسند. هم دهان پرکن است و هم می شود دهان خیلی ها را با آن بست. همان هایی که شالودة هنر را مخاطب عام می دانند و بنیان...
-
[ بدون عنوان ]
جمعه 24 مهر 1394 12:50
-
وبلاگ بهروز شد: لیست مطالب جدید
جمعه 24 مهر 1394 12:49
عرض سلام خدمت تمامی دوستان عزیز. بالاخره بعد از چند ماه پرفشار دوباره برگشتم و وبلاگ را بهروز کردم. از همه عزیزانی که در این مدت، مستقیم و غیرمستقیم، به بنده لطف داشتند و با پیگیریهای مکررشان جهت بهروز شدن وبلاگ به من قوتقلب میدادند، کمال سپاسگزاری را دارم . اینک لیست عناوین مطالب جدیدی که در وبلاگ بارگذاری شده...
-
کارگاه مجازی نقد
جمعه 24 مهر 1394 12:49
هر که خواهد، گو بیا و هر چه خواهد، گو بگو کبر و ناز و حاجب و دربان بدین درگاه نیست حافظ فیلم این هفته (جلسهی ششم): چشمهی باکرگی (The Virgin Spring)، اینگمار برگمن، 1960 مشخصات نسخهی مورد بررسی رنگ: سیاه-سفید مدت: 86 دقیقه کیفیت: 720p فرمت: mkv توجه: جهت مشاهدهی تصویر "نتیجه نظرسنجی" در اندازهی واقعی بر...
-
تک تیرانداز آمریکایی- کلینت ایستوود- 2014
شنبه 23 اسفند 1393 09:06
آفتاب پرست آمریکایی فیلم از تیتراژ با اذان آغاز می شود و بلافاصله به میدان جنگ کات می خورد. تک تیرانداز آمریکایی کمین کرده است تا هر که را تهدید به شمار می آید هدف گلوگه بگیرد. زن و بچه بودنِ هدف مهم نیست؛ اگر دست به اسلحه نبرند، کسی به آنها کاری ندارد. اما اگر تهدیدگر باشند، تک تیرانداز، علی رغم میل باطنی اش (!)،...
-
شیار 143 - نرگس آبیار - 1392
شنبه 1 شهریور 1393 08:57
دروغ بزرگ شیار 143 فیلم به ظاهر مهمی است- هرچند که تاریخ مصرف و عمر کوتاهی دارد- چراکه به طرز شگرفی در نظر و عمل، جامع حفره های اساسی سینمای ماست. هم به دلیل مفهوم بازی و هم به علت موضوع پرستی به بیماری مزمن ارزشی- روشنفکری مبتلاست. نه مدیوم مشخصی دارد و نه طبعاً حرف معینی. نه به فرم رسیده است و نه قطعاً به هنر. با...
-
آذر، شهدخت، پرویز و دیگران - بهروز افخمی - 1392
پنجشنبه 9 مرداد 1393 20:33
دردِ بی دردی بهروز افخمی با نامِ ساخته ی اخیرش اعلام سردرگمی می کند. نمی داند درباره ی چه کسی و چه چیزی می خواهد سخن بگوید. نام فیلمش را گذاشته "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران". آشفتگی، شلخته گی، پرگویی و درماندگی از نام اثر پیداست. گویی سازنده تنها خواسته فیلمی بسازد، حال این فیلم درباره ی چه و پیرامون که است،...
-
چ - ابراهیم حاتمی کیا - 1392
شنبه 24 اسفند 1392 19:50
پیشرو "چ"، بدون شک، از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. فیلمی که خوب از آب درآمده و پیشرو است. پیشرو نسبت به دیگر فیلمهای هم سنّ و سالش، و البته نسبت به فیلمهای اخیر خودِ فیلمساز. "چ" می داند چه می گوید و چگونه بگوید. اندازه ی سخنش را می شناسد و گنده گویی و پرگویی نمی کند. متنی محکم دارد و...
-
جمع بندی سی و دومین جشنواره فیلم فجر
پنجشنبه 24 بهمن 1392 19:36
از درد سخن گــفـتـن و از درد شـنـیـدن با مردم بی درد ندانی که چه دردی است
-
شولای عریانی
سهشنبه 22 بهمن 1392 03:00
شولای عریانی جشنواره ی ۳۲ بار دیگر ثابت کرد که برخی فیلمسازان تنها نام شان بزرگ است و ادعایشان. و به جز سابقه و موی سفید، که امر را بر بسیاری مشتبه کرده و نام جعلیِ استاد را برایشان به ارمغان آورده است، هیچ ندارند؛ نه سینمایی، نه مسأله ای و نه تبعاً مخاطبی. این افراد، به واسطه ی نامشان پول می گیرند و به اعتبارِ جعلیِ...
-
ضد ملی
سهشنبه 22 بهمن 1392 02:41
در بین فیلمهای جشنواره ی ۳۲ ، که به جز یکی دو تای آنها، مابقی یکی از یکی بد تر و ضعیف تر بودند، سر و کلّه ی دو فیلم ضد ملّی نیز پیدا شده است. فیلم هایی که، خواسته و ناخواسته، بر مزخرفاتی که بیگانگان درباره ی ایران و ایرانی می گویند، مهر تأیید می زنند. هر دو، البته، فیلمهای بدی هستند که فقط هستند. "رد کارپت"...