-
گناه و رستگاری (مرشد و مارگاریتا - میخائیل بولگاکف - 1967)
پنجشنبه 20 مهر 1396 00:35
اشا ره: این مطلب برای شماره 1 مجله «فرم و نقد» ترجمه شده است. گناه و رستگاری آنتونی اندرسون ترجمه: محمّد سجادی در انجیل، چنانکه در «مرشد و مارگاریتا» نیز، خواننده به حس نفرتی از پونتیوس پیلاطس، حاکم بدنام یهودا، دست مییابد. در هر دو متن، این پونتیوس پیلاطس است که یسوعا ناصری- واعظی خانه بدوش و بیآزار- را به مرگی...
-
از بودن و نوشتن (1)
پنجشنبه 20 مهر 1396 00:15
اشا ره: این مطلب برای شماره 1 مجله «فرم و نقد» ترجمه شده است. از بودن و نوشتن (1) استیون کینگ ترجمه: سیّد جواد یوسفبیک اگر میخواهید نویسنده باشید، باید به دو کار بیش از هر چیز التزام داشته باشید: خواندنِ زیاد و نوشتنِ زیاد. من هیچ راه دیگری بجز این برای نویسنده بودن نمیشناسم؛ هیچ میانبُری هم وجود ندارد. من، شخصاً،...
-
نوشتن چیست؟
پنجشنبه 20 مهر 1396 00:10
اشا ره: این مطلب برای شماره 1 مجله «فرم و نقد» ترجمه شده است. نوشتن چیست؟ استیون کینگ ترجمه: سیّد جواد یوسفبیک البته که نوشتن، تِلهپاتی است. فکر کردن دربارهی چیستیِ تلهپاتی همواره جالب بوده است. سالها دعوا بر سر این بوده که آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه. افرادی چون جِی. بی. راین کلنجارها با مغز خود رفتهاند تا...
-
نویسنده «بودن» یا «شدن»؛ مسأله این است
پنجشنبه 20 مهر 1396 00:01
اشا ره: این مطلب برای شماره 1 مجله «فرم و نقد» ، بهعنوان مقدمهای بر مقالات سریالی «از بودن و نوشتن» نوشته شده است. نویسنده «بودن» یا نویسنده «شدن»؛ مسأله این است! استیون کینگ، نویسندهی معاصر آمریکایی، که شاید خیلیها به اشتباه او را خالق آثار عامّهپسند و کمارزشِ ژانر وحشت بدانند، از نظر من یکی از معدود...
-
راز پیرزن - حسین میرزایی
یکشنبه 16 مهر 1396 07:27
اشاره: این نقد برای «پایگاه نقد داستان» نوشته شده است. شما میتوانید متن داستان را در «اینجا» بخوانید. در راه مانده «راز پیرزن» عنوان خوبی است و از همان ابتدا در ناخودآگاه ما چیزی (حسی) را میکارد. جملهی نخست هم خوب است زیرا همان حس را ادامه میدهد. «گوشهی فرش را کنار زدن» و «چیزی زیر آن گذاشتن» همچنان ادامهی...
-
یأس بزرگ یک ذهن کوچک - عرفان بهارلو
سهشنبه 11 مهر 1396 18:38
اشاره: این نقد برای «پایگاه نقد داستان» نوشته شده است. شما میتوانید متن داستان را در «اینجا» بخوانید. مسألهی مدیوم عرفان جان، خیلی دربارهی متن نوشتهات صحبتی ندارم. بیشتر مایلم نکتهای را خدمتت گوشزد کنم که مربوط به قبل از این نوشته است و آن بحثی است دربارهی «مدیوم». بدین منظور، مجبورم کمی از فضای نقد فاصله بگیرم،...
-
ساعت همچنان دو و نیم است - مهدی ناظری
سهشنبه 11 مهر 1396 18:25
اشاره: این نقد برای «پایگاه نقد داستان» نوشته شده است. شما میتوانید متن داستان را در «اینجا» بخوانید. خواندن، تنها راه حل است آقای ناظری عزیز، صمیمانه و صریح خدمتتان عرض کنم: نوشتهتان بد نیست؛ خیلی بد است. ماقبل نقد است. یک سری وهمیات گنگ را با نگارشی گیج سرهم کردهاید و به مخاطب تحویل دادهاید. شما با این نوشته،...
-
دانشگاه - مهران عزیزی
سهشنبه 11 مهر 1396 18:19
اشاره: این نقد برای «پایگاه نقد داستان» نوشته شده است. شما میتوانید متن داستان را در «اینجا» بخوانید. روایتپذیری درود بر تو، مهران عزیزی عزیز که نوشتهات را، از همین نخستین سالهای نوشتن، در معرض نقد گذاشتهای و برعکس خیلیها که ترجیح میدهند با تشویق و تمجید ویران شوند، تو تصمیم گرفتهای که با نقد، سرزنده شوی. من...
-
داستان خدا با مورگان فریمن: برگزیده - مورگان فریمن - 2017
شنبه 8 مهر 1396 11:11
از ماست که بر ماست یادداشتی بر اپیزودِ «برگزیده» از سری مستندهای «داستان خدا با مورگان فریمن» با دیدن چنین ویدیوهایی میشود سریع ذوق کرد و خوشحال شد که «آنان» نیز به بازشناسی و بازنمایی عاشورا و امام حسین (ع) پرداختهاند. اما در عین حال، با خوب دیدن همین ویدیو به این نتیجه میرسیم که چقدر جای این بازنمایی از سوی خودِ...
-
متن سخنرانی کوتاه من در افتتاحیهی «پایگاه نقد داستان»
جمعه 31 شهریور 1396 05:59
از چه حرف میزنیم وقتی از «نقد داستان» حرف میزنیم؟ ما در زمانهای زندگی میکنیم که زبانْ بیارج شده است و واژگانْ بیقدر. از جمله واژگانی که بدون دانستن معنا و مفهومش، سرسری از آن استفاده میکنیم، «نقد» است. بارها گفتهایم و شنیدهایم که «نقد، جدا کردن سره از ناسره است.» اما در نقدهایمان، عملاً، فعل «جدا کردن» دیده...
-
رؤیای نیمهشب - مظفّر سالاری - 1383
پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 13:26
اشاره: آنچه در زیر میخوانید، نقدی سه قسمتی است بر رمان پرفروش «رؤیای نیمهشب» نوشتهی "حجت الاسلام" مظفر سالاری. این نقد به سفارش مجلهی «الفیا» نوشته شد و دو بخش اول آن، با اندکی جرح و تعدیل- که با تأیید و رضایت و اِعمال شخص بنده انجام گرفت-، در این نشریه منتشر شد. اکنون هر سه بخش نقد، بدون تغییرات مذکور،...
-
راننده تاکسی - مارتین اسکورسیزی - 1976
سهشنبه 15 فروردین 1396 08:23
اشاره: به درخواست یکی از دوستانم بر آن شدم تا فیلم "تحسینشده"ی «راننده تاکسی» را بار دیگر ببینم و نظر امروزم را اعلام کنم. آنچه در زیر میخوانید، حاصل این بازبینی است که قطعاً، همچون همیشه، آن را فارق از تمام تحسینها و تعریفها و تمجیدها و ستارهها نوشتهام. اینکه آیا تمام ستایشگران این فیلم- داخلی و...
-
اسکار 2017
سهشنبه 8 فروردین 1396 11:59
عرصهی «زیرِ صفر» (یادداشتی دربارهی دورهی 89 جشن اسکار و فیلمهایش) با زجر و عذابی بسیار و بیش از حد شگفتیآور، اغلب فیلم های مهم اسکار 2017 را دیدم. این جشن عظیم و مشهور سالهاست که اعتبار سینمایی خود را- که از ابتدا نیز پررنگ نبود- بیش از پیش، با آلوده شدن به سیاست، تا حدّ زیادی از دست داده است. آثار سینمایی...
-
اطلاعیه: نقد کتاب «پنجشنبه فیروزه ای»
یکشنبه 21 آذر 1395 18:17
-
اطلاعیه: نقد کتاب «سهراه سرگردون»
جمعه 12 آذر 1395 21:23
-
اطلاعیه: نقد کتاب
پنجشنبه 20 آبان 1395 08:49
-
جاودانگی - مهدی فرد قادری - 1394
یکشنبه 2 آبان 1395 00:28
هرزگی آماده بودم که با یک ماهی و گربه دیگر مواجه شوم. البته پوستر فیلم حاکی از آن بود که احتمالاً فرد قادری همچنان از تناوب اش ذوقزده است و گویی هنوز از آن تجربهی خام و ابتدایی خلاص نشده است. به همین جهت انتظار داشتم که فضای جاودانگی بیش از ماهی و گربه به تناوب ، فیلم کوتاهِ "تحسین" (!) شدهی فرد قادری،...
-
کارگاه مجازی نقد (جلسهی پنجم)
چهارشنبه 14 مهر 1395 08:21
فیلم این جلسه : رینگ (The Ring) ، آلفرد هیچکاک، 1927 تعداد مطالب: 3 1) به قلم سیّد پیمان نقیبی رکنی درباره عشق ؟ زن زیبا ! ، مرد ثروتمند ، مرد (ظاهرا ) عاشق ! آیا ما با یک مثلث عشقی روبرو هستیم ؟ ظاهرا بله ! فیلم ، با نام خود یک رابطه هارمونیک را میان حلقه و رینگ بوکس به اثبات می رساند و ساختار روایی فیلم نیز موید این...
-
کارگاه مجازی نقد (جلسهی چهارم)
جمعه 26 شهریور 1395 08:35
فیلم این جلسه : سراشیب (Downhill) ، آلفرد هیچکاک، 1927 تعداد مطالب: 1 1) به قلم میثم امیری سالم؛ امّا فراموشکار هیچکاکِ «سراشیب» یا «وقتی پسرها خانه را ترک میکنند» جوان است و خوشآتیه و عجول و کمکارآمد. «سراشیب»ی در فیلم به خوبی پرداخته نشده و در میانه رها شده است و وظیفۀ روایتِ تصویری بر عهده متنی افتاد که در آن...
-
حق داشتن؛ سود جستن؛ اندازه نگه داشتن
دوشنبه 15 شهریور 1395 10:39
نقدی بر نقد اخیر سید جواد یوسفبیک به قلم سید جواد یوسفبیک لطفاً پیش از مطالعهی این مطلب، نقد بنده بر فیلم "فروشنده" را مطالعه بفرمایید و سپس به "ادامه مطلب" مراجعه نمایید. حق داشتن؛ سود جستن؛ اندازه نگه داشتن مؤمن پیوسته به سه خصلت نیازمند است: توفیقیاز سوی خدا؛ واعظی از درون خویش؛ و پذیرش نصیحت...
-
فروشنده - اصغر فرهادی - 1394
شنبه 13 شهریور 1395 09:36
اشاره: این مطلب توسط خبرگزاری دانشجو منتشر شده است. دستفروشِ دورهگرد افسوس که این مزرعـه را آب گرفته دهقـان مصیبتزده را خـواب گرفته خـون دل ما رنگ مِـیِ ناب گرفته وز سـوزشِ تب، پیکرمان تاب گرفته رخسـار هنر گونهی مهتـاب گرفته چشـمان خِرَد پـرده ز خوناب گرفته ــ ادیب الممالک فراهانی واقعاً دست و دلم نمیرود به اینکه...
-
کارگاه مجازی نقد (جلسهی سوم)
جمعه 12 شهریور 1395 12:13
فیلم این جلسه : ادوارد دستقیچی (Edward Scissorhands) ، تیم برتون، 1990 تعداد مطالب: 5 1) به قلم میثم امیری بهشت جای سادههاست یدخل الجنةَ اقوامٌ افئدتُهم مثلُ افئدةِ الطیر-پیامبر اکرم- اقوامی به بهشت وارد میشوند که قلبشان، همانند قلبِ پرنده است. ادواردِ دستقیچی، فرمیافتۀ همین جمله است؛ سادگی و بیآلایشی و یکرنگی...
-
کارگاه مجازی نقد (جلسهی دوم)
پنجشنبه 11 شهریور 1395 23:29
فیلم این جلسه: مستأجر (The Lodger)، آلفرد هیچکاک، 1927 تعداد مطالب: 6 توجه: شما میتوانید در بخش نظرسنجی وبلاگ (ستون سمت راست) بهترین مطلب این جلسه را از دیدگاه خودتان انتخاب نمایید. 1) به قلم علیرضا محزون یادداشتی کوتاه بر فیلم مستاجر بعد از دیدن شاهکارهایی چون روانی، پنجره ی پشتی، سرگیجه و اعتراف می کنم فکر نمی کردم...
-
نتایج نظرسنجیها
جمعه 5 شهریور 1395 04:06
1) روند برگزاری کارگاه مجازی نقد نتیجهی نظرسنجی: جلسات به صورت هفتگی برگزار میشوند و فیلم هر جلسه پیش از آن جلسه (هر جمعه) آعلام خواهد شد. 2) فیلم آزاد جلسهی سوم نتیجهی رأیگیری: ادوارد دستقیچی (تیم برتون) جهت مشاهدهی تصویری نتایج نظرسنجیها بر روی تصاویر مربوطه کلیک کنید.
-
کارگاه مجازی نقد (جلسهی اول)
جمعه 29 مرداد 1395 09:49
فیلم این جلسه: باغ لذت (The Pleasure Garden)، آلفرد هیچکاک، 1925 تعداد مطالب: 2 1) به قلم سید جواد یوسفبیک آلفرد هیچکاک آغاز میکند نخستین فیلم آلفرد هیچکاک، «باغ لذت»، علیرغم نظر خودش، اثری است بسیار قابل اعتنا. حالا که دوباره این فیلم را تماشا میکنیم، درمیابیم که از همین اولین اثرِ تصویری، مشخصاً با کارگردانی طرف...
-
اطلاعیه: افتتاح "کارگاه مجازی نقد"
جمعه 22 مرداد 1395 23:11
سلام بر همه. چند سال پیش وقتی این وبلاگ را راه انداختم، بیش از آنکه هدفم انتشار مطالب خودم باشد، دوست داشتم فضایی محاورهای درست کنم که در آن اگر من دربارهی موضوعی مینویسم، نوشتههای دیگران را نیز تاحد امکان دربارهی همان موضوع منتشر کنم. اما رفته رفته اینگونه نشد و وبلاگ تبدیل شد به دفترچهی شخصی من. در طول این...
-
واکنشی به ماجرای مسعود فراستی، کمال تبریزی و دیاثت فرهنگیاش
دوشنبه 17 خرداد 1395 10:07
اشاره: این مطلب را خبرگزاری دانشجو منتشر کرده اس ت. همیشه پای یک نقد در میان است 1 حرفها دارم اما . . . بزنم یا نزنم؟ با توام، با تو! خدا را! بزنم یا نزنم؟ اینها را از قلم میپرسیدم؛ قلمی که بیتاب بین انگشتانم تاب میخورد. یک بار دیگر، به اصطلاح هنرمندی از نقد منتقدی تند و تیز برآشفته شده بود و داشت زمین و آسمان را...
-
جمعبندی جشنوارهی 34 (روز داوری)
جمعه 23 بهمن 1394 14:21
برندهها؛ بازندهها وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا و بگو که چون حق بیامد، باطل از میان رفت که بیگمان باطل از میان رفتنی است. ـ سوره اسراء، آیهی 81 اگر بخواهیم با عنوان جمعبندی، نگاهی کلّی به سی و چهارمین دورهی جشنوارهی فیلم فجر داشته باشیم، میتوانیم دربارهی دو بخش به...
-
روز دهم (آخر) جشنوارهی 34
پنجشنبه 22 بهمن 1394 13:02
سوت پایان سیانور (سودای سیمرغ) – کارگردان: بهروز شعیبی از همه نظر، خصوصاً کارگردانی، از "امکان مینا"- که بیشتر به برنامهی خردسالان میماند تا یک فیلم سینمایی- صدها پلّه جلوتر است. با این حال فیلم ضعیفی است و این ضعف اساساً از فیلمنامه نشأت گرفته و به کارگردانی سرایت کرده است. فیلمنامهای که هم به لحاظ...
-
اژدها وارد میشود - مانی حقیقی - 1394
چهارشنبه 21 بهمن 1394 13:46
شیّادی "اژدها وارد میشود" فیلم افسارگسیختهی ناتمامی است که بزهکارانه و روشنفکرانه از قِبل همه چیز نان میخورد. از سیاست، هنر، خانواده و از همه مهمتر سوررئالیزم. متأسفانه سالهاست که در تمام دنیا و به ویژه کشور ما سوررئالیزم به اشتباه تعبیر میشود و سازندگان بی سواد و مرعوب نیز تلاش میکنند از انتسابشان...