-
معراجی ها - مسعود ده نمکی - 1392
سهشنبه 22 بهمن 1392 01:18
وراجی ها مثل اینکه قصد ندارد دست از سر سینما – و ما – بردارد این حضرت ده نمکی . واقعاً حضور این آدم چه دردی را دوا می کند از فرهنگ ما؟ هر روز پر مدعا تر، پوچ تر، وراج تر، وقیح تر و بد تر از دیروز. دیگر باید از مسؤلین خواهش کرد که بودجه ای اختصاص دهند به جلوگیری از ده نمکی برای تاختن در سینما و به سینما و به سلیقه ی...
-
رستاخیز - احمدرضا درویش - 1392
دوشنبه 21 بهمن 1392 21:52
تکنیک و دیگر هیچ سینما پیش از آنکه هنر باشد، رسانه است؛ رسانه ای صنعتی. پس هم باید متضمن رسانش باشد و هم ناچار است عامّة مردم را مخاطب خویش قرار دهد. (البته وقتی از رسانش سخن می گویم، مقصودم ابداً "پیام" نیست. "پیام" دریافتی است عقلی که نیازمند فاصله گرفتن با پدیدة مورد نظر و تحلیل و تجزیة آن است....
-
تنهای تنهای تنها – احسان عبدی پور- 1391
سهشنبه 10 دی 1392 21:51
. . . نه آنکه عطار بگوید "تنهای تنهای تنها" فیلم بسیار بدی است. یک تله فیلم کوتاه که با خودش نیز سر راست نیست. نمی داند که می خواهد فانتزی باشد، بچه گانه باشد، یا سیاسی. اگرچه اثری که هم اینک با آن طرف هستیم، هیچ یک از موارد مذکور نیست، اما فیلمساز دوست دارد که فیلمش را صد در صد (!) سیاسی بداند. گویی رسم شده...
-
جیب بر خیابان جنوبی – سیاوش اسعدی- 1390
سهشنبه 10 دی 1392 09:26
این مخاطب بیچاره "جیب بر خیابان جنوبی" فیلمی است که با رفتن به سراغ "یک داستان فرانسوی" و اقتباس از آن، مشخصاً، در پی قصه گویی است (و این تحسین برانگیز است)؛ قصه ای که گرچه برای یک فیلم بلند کمی کم مایه می نماید، آنقدر توانایی دارد که مخاطب را تا انتها به دنبال خود بکشاند. شخصیت ها نیز، همچون...
-
خسته نباشید - محسن قرایی/ افشین هاشمی - 1391
دوشنبه 9 دی 1392 20:03
سفر بی پایان به کرمان سفر کنیم تا ضمن دیدن آثار باستانی، از ایران و ایرانی بگوییم و به سنت ها باز گردیم. "خسته نباشید" قرار است حامل رسالت مذکور باشد، اما به هیچ یک از اهدافی که برایش تعیین کرده و به سازندگانش سفارش داده اند، نمی رسد. مشکل اصلی، فیلمنامه است که نه قصه ای برایمان دارد و نه شخصیت هایی چفت و...
-
آسمان زرد کم عمق- بهرام توکلی- 1391
دوشنبه 9 دی 1392 14:10
فیلمی رنگ پریده و کم عمق سینما هنر به تصویر کشیدن پدیده ها و عینیت بخشیدن به داستان ها است. به هنگام خواندن یک کتاب و یا گوش دادن به قصه ای از طریق رادیو، این ذهن ماست که درگیر شده و فاعلانه به بازسازی داستان می پردازد. در سینما، اما، ابتدائاً منفعل هستیم، چراکه به جای پرداختِ شخصیِ داستان به صورت سوبژکتیو، پرداخت...
-
جاذبه - آلفانسو کِرون - 2013
جمعه 6 دی 1392 14:17
از "ادیسه" تا "جاذبه" فکر می کنم دیگر هرگز مردم مجبور نباشند هر چیزی را با کوبریک مقایسه کنند، چون به نظرم ۱۵ الی ۲۰ سال آینده شاهد آن خواهیم بود که همه، فیلمهایشان را با این فیلم [جاذبه] مقایسه می کنند. ــ جورج کلونی (بازیگر فیلم "جاذبه") فکر می کنم خیلی ها با دیدن "جاذبه" ی...
-
دربند - پرویز شهبازی - 1391
شنبه 13 مهر 1392 21:04
انجامِ بی سرانجام نازنین دختری است شهرستانی که به تهران آمده تا در رشته ی پزشکی تحصیل کند. دربند قرار است راوی مشکلات این دختر در مواجهه با چنین کلان شهرِ بی رحمی باشد. عده ای بر این باورند که نازنین به علت معصومیتش است که به دام این مشکلات می افتد و برخی نیز معتقدند که تن دادن وی به این دردسر ها معلول حماقت اوست. به...
-
گناهکاران - فرامرز قریبیان - 1390
شنبه 13 مهر 1392 20:50
زنده میری گناهکاران اساساً از ناحیه ی فیلمنامه دچار مشکل بوده و ضربه ای مهلک خورده است. شخصیت ها ابداً پرداخته نشده و انگیزه های اعمال و علل رفتارشان مجهول می ماند. فلذا تماشاگر با هیچ کدام از ایشان احساس نزدیکی نکرده، هیچ یک را نمی فهمد، و نتیجتاً با قصه ای ابتر مواجه است که بعضاً از تکراری و کلیشه ای شدن آن افگار می...
-
سرگیجه – آلفرد هیچکاک– 1958
جمعه 25 مرداد 1392 17:48
"سرگیجه ی آلفرد هیچکاک" ، جلوه ای از کارگردانی مؤلف " vertigo "، به لحاظ لغوی، از واژه ی " verse " در لاتین اشتقاق گرفته است. واژه ای که هم به معنای دور بوده و هم به معنی پیچ . بدین ترتیب اگرچه که فیلم " vertigo " درباره ی "سرگیجه" است، در لایه ی زیرین خود از دور سخن...
-
دهلیز - بهروز شعیبی - 1391
چهارشنبه 23 مرداد 1392 21:10
پایان شب سیه (پدر، عشق و پسر) سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا (زودا که خداوند پس از تنگنا، آسایش برگُمارد) ــ قرآن کریم، سوره مبارکه طلاق، آیه شریفه هفتم "دهلیز" ملودرام ساده، سالم، صمیمی، و صادقی است که نتیجتاً به فیلمی قابل احترام تبدیل شده است. اثری درخور توجه و تحسین برانگیز از کارگردانی که گرچه...
-
تئوری بمب
سهشنبه 22 مرداد 1392 07:49
بخشهایی از مصاحبه تروفو با هیچکاک دربارهی معما، غافلگیری، و تعلیق ترجمه: سید جواد یوسف بیک تروفو: واژه ی تعلیق می تواند به انحاء گوناگون تفسیر شود. شما، در مصاحبه های خود، مکرراً، به تفاوت بین معما، غافلگیری، و تعلیق اشاره داشته اید. امر بر بسیاری از مردم چنین مشتبه شده که تعلیق با ترس در ارتباط است. هیچکاک: ابداً...
-
درخشش – استنلی کوبریک – 1980
شنبه 29 تیر 1392 11:35
از کینگ تا کوبریک درصد قابل توجهی از آثار استیون کینگ به اقتباس های سینمایی مبدل گشته اند که به زعم نگارنده هیچیک از آنها فیلمهای خوبی از آب درنیامده اند و از آنجاکه اغلب اصلاً از آب در نیامده، در حد آثاری آبکی و سطحی باقی مانده اند. "درخشش" کوبریک ، اما، کمی متفاوت است. "درخشش" فیلم مهمی است...
-
2001: یک ادیسه ی فضایی – استنلی کوبریک – 1968
جمعه 14 تیر 1392 22:40
ادیسة فضایی: یک داروی ضد بی خوابی نظر من این است که مفهوم خدا هسته ی مرکزی "2001" است . . . من، خود، به هیچیک از ادیان یکتاپرستانه ی زمین اعتقاد ندارم . . . من دربارة خدا به هیچ چیزی باور ندارم. ــ استنلی کوبریک (نویسنده و کارگردان فیلم) اگر کسی در اولین بارِ تماشای این فیلم [ادیسه ی فضایی] آنرا بفهمد، در...
-
فانی و الکساندر – اینگمار برگمن – 1982
یکشنبه 9 تیر 1392 13:59
سه نگاه نگاه نخست: سیر تکامل رؤیا "فانی و الکساندر" راوی سیر تکامل رؤیـاهـای دو کـودک است. خواهر و برادری کـه بـا هم رؤیا را تجربه می کنند و ما نیز شاهد تکامل و تکمیل رؤیاهای آنها هستیم. در این بین، اما، الکساندر که برادر بزرگ تر است بیش از خـواهـرش، فانی ، رؤیـا پـرداز می نماید. مـا هیچگاه از فانی در تنهایی...
-
گذشته - اصغر فرهادی - (۲۰۱۳-۱۳۹۱)
چهارشنبه 5 تیر 1392 13:43
پایان فرهادی "گذشته"، آخرین اثر اصغر فرهادی ، فیلم کوتاهی است که بی هیچ علتی کش دار و نتیجتاً کسالت آور شده است. اگر دقیق تر بنگریم درخواهیم یافت که "گذشته" هنوز به فیلم هم تبدیل نشده تا بخواهیم درباره ی کوتاهی و بلندی اش سخن بگوییم. لذا راقم این سطور، در نوشتار حاضر، نام فیلم را مسامحتاً درباره ی...
-
درباره روشها
پنجشنبه 23 خرداد 1392 08:15
درباره روشها مسعود فراستی 1- فرم، محتوا میآفریند. محتوا از دل فرم برمیآید. به اندازهای که فرم داریم، محتوا میسازیم. فرم، خود، محتواست و محتوا، فرم . 2- «هدف، وسیله را توجیه میکند». هدف خیر، قطعاً وسیله متناسب با خود را طلب میکند. و هدف شر، وسیله شرور. مشکل اما از آنجا آغاز میشود که اصالت را چنان بر هدف قرار...
-
ملکه – محمدعلی باشه آهنگر – 1390
چهارشنبه 22 خرداد 1392 19:50
جنگ و صلح . . . و دفاع برخی از واژه ها به وسلیه ی متضادشان معنا می شوند و گاه با واژگانی برخورد می کنیم که دارای دو متضاد هستند. مثل "عشق" که با "نفرت" و "عقل" در تضاد است؛ مثل "بیم" که "امید" و "شجاعت" در مقام تضاد او ایستاده اند؛ و . . . مثل "جنگ"...
-
برف روی کاج ها - پیمان معادی - ۱۳۸۹
سهشنبه 21 خرداد 1392 22:16
زنی پیانیست و میانسال (مهناز افشار) به همراه همسرش (حسین پاکدل) که دندانپزشک بوده و تفاوت سنی نسبتاً زیادی با او دارد در خانه ای نیمه مرفه اجاره نشین است. وی در زندگی مشترک خود با شوهرش رابطه ای عادی داشته و ظاهراً از زندگی روزمره ی خود راضی است. او که روزانه در خانه اش به تدریس پیانو به دختران جوان می پردازد، پس از...
-
تلفن همراه رئیس جمهور - علی عطشانی - ۱۳۹۰
چهارشنبه 8 خرداد 1392 11:54
"تلفن همراه رئیس جمهور" عنوان جذابی است برای یک فیلم. این عنوان تم جالبی را نیز به دنبال داشته است: سیم کارت رئیس جمهور به دست یک پیرمرد باربر می افتد و او پاسخگوی افرادی خواهد بود که می پندارند با رئیس جمهور ایران تماس گرفته اند. با این اوصاف، این نام جذاب در همان تم جالب باقی مانده و نویسنده ی اثر قادر...
-
قاعده تصادف - بهنام بهزادی - 1391
پنجشنبه 22 فروردین 1392 12:31
دومین فیلم بهزادی نیز همچون فیلم نخستش چنگی به دل نمی زد و در برخی موارد از فیلم پیشین جلو تر بوده ولی در مواردی دیگر، در قیاس با آن، پسرفت مشاهده می شد. بهزادی در فیلم جدیدش گویی با آسودگی بیشتری فیلمسازی می کند. اما معتقدم که "قاعده تصادف" از لحاظ کارگردانی حرفی برای گفتن ندارد. هیچ فرم (صحیحی) در اثر دیده...
-
رسوایی - مسعود دهنمکی - 1391
جمعه 9 فروردین 1392 01:43
ده نمکی، مشخصا، از crane لذت می برد و دوست دارد که صحنه های اصلی فیلمش (به خصوص پاین بندی ها و نتیجه گیری ها) را crane shot بگیرد. این تکنیک و ترفند، البته، در "اخراجی ها 1" جواب داد و پلان زیبایی را متولد کرد و شاید همین نتیجه ی خوب بود که موجب علاقه ی کارگردان به این نوع تصویر برداری گردید (البته در این...
-
حوض نقاشی - مازیار میری - ۱۳۹۱
پنجشنبه 8 فروردین 1392 20:01
"حوض نقاشی" فیلمی است که می توان تا حدودی کارگردانی را در آن مشاهده کرد. مقصودم این است که مازیار میریِ "سعادت آباد"، که فیلمسازی اش بسیار عقب افتاده بود، با میریِ "حوض نقاشی" تفاوت دارد. او، این بار، از دوربین ادا - اطواری و سرگردان "سعادت آباد" فاصله گرفته، پایش را – و پای...
-
چه خوبه که برگشتی - داریوش مهرجویی - 1391
جمعه 18 اسفند 1391 14:23
"استاد" واژه ی مقدسی است که نسبت دادن آن به هر شخص محبوب و حتی کاربلدی روا نیست. "استاد" عنوان ثقیلی است که هر کسی یارای به دوش کشیدن آن را ندارد. "استاد" مفهوم عمیقی است که برخی اشخاص در ژرفنای آن غرق شده و به هلاکت می رسند. "استادی" لیاقت می خواهد که نباید آنرا عجولانه به...
-
پله آخر - علی مصفا - 1390
پنجشنبه 17 اسفند 1391 08:22
کارهای قبلی علی مصفا را ندیده ام، اما "پله آخر" از نظر کارگردانی چیز قابل ارائه ای نداشت. یک کارگردانی ساده و البته بدون ادعا (که به خودی خود در فضای خودپرست سینمای ایران نکته ی مثبتی به شمار می آید). البته یکی، دو نمای زیبا در فیلم وجود داشت که در مقابل کلیت ضعیف فیلم خیلی به چشم نمی آمد. فیلمنامه ی کار را...
-
آقای الف - علی عطشانی - 1391
جمعه 11 اسفند 1391 23:03
علی عطشانی کارگردان مستعدی است که عموما به سراغ موضوعات مذهبی رفته و بعضا از مرگ سخن می گوید. در مسیر فیلمسازی او، اما، پیشرفت قابل توجهی به چشم نخورده است. منظورم پیشرفت تکنیکی نیست؛ پیشرفت فُرمی را عرض می کنم. این بدان معنا است با وجود اینکه عطشانی در فیلم اخیرش ("آقای الف") به تکنیکی نوین دست پیدا کرده و...
-
گامهای شیدایی - حمید بهمنی - 1391
جمعه 11 اسفند 1391 10:24
"گام های شیدایی" فیلمی است که فیلمسازش خیلی از ساختن آن ذوق کرده و بسیار به آن می بالد. او می گوید که این فیلم را در پاسخ به فیلمهای ضد ایرانی غربی ها ساخته است. فاجعه اینجاست که وی هرجا می نشیند این مطالب را تکرار می کند و من هر بار آرزو می کنم که ای کاش غربی ها این حرفها را نشنوند که اگر چنین نباشد،...
-
آفتاب، مهتاب، زمین - علی قویتن - 1391
جمعه 4 اسفند 1391 19:21
فیلمی است با داستانی ساده، که از همین سادگی بیش از حد داستان بیشترین ضربه را خورده است. به نظر می رسد که فیلمساز، داستان روحانی فیلم را شنیده یا خوانده (نمی دانم چرا، ولی خیلی به نظر می رسد که این داستان واقعی باشد) و ذوق کرده است چراکه حدس زده می تواند آنرا در قالب بی مزه و بی خودی که جدیداً به آن روی آورده است عرضه...
-
عملیات مهدکودک - فرزاد اژدری - 1391
جمعه 4 اسفند 1391 10:05
دومین فیلم فرزاد اژدری (بعد از "سلام بر فرشتگان") متاسفانه راضی کننده نبود. عرض می کنم متاسفانه چون معتقدم اژدری می تواند در آینده ی سینما در زمینه ی فیلم کودک حرفهای جدی و درخوری داشته باشد. اما از آنجاکه در سینما داشتن حرف T اولویت اول نبوده و ابتدا باید دانست که حرف را به چه شکل باید مطرح کرد، فکر می کنم...
-
قدر استاد نکو دانستن
چهارشنبه 2 اسفند 1391 22:23
افسوس که این مزرعه را آب گرفته دهقان غرامت زده را خواب گرفته میدونم بد موقعی برای قصه شنیدنه، ولی من . . . میخوام براتون یه قصه بگم. وقت زیادی ازتون نمی گیرم: یکی بود، یکی نبود، حال سینمای ایران بد بود. تو گویی ویروس تمام اعضای بدن این سینما را گرفته بود؛ حاتمی کیا ها به جای آنکه از "آژانس شیشه ای" بلیت...